Hämeenlinnan vihreiden kuntavaaliohjelma 2017 on nimeltään Mahdollisuuksien Hämeenlinna! Kaupungillamme on paljon sisäisiä vahvuuksia ja edullinen sijainti kasvukäytävän varrella. Hämeenlinna menestyy tulevaisuudessa kun huolehdimme kaupungin vetovoimatekijöistä: varmistetaan laadukas koulutus ja kasvatus, luodaan hyvinvoinikulttuuria, kehitetään kaupunkia ennakkoluulottomasti ja turvataan ympäristö.

VISIO

KOULUTUS JA KASVATUS

Vihreässä Hämeenlinnassa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ytimessä ovat lapset ja perheet sekä työntekijöiden osaaminen ja motivaatio. Ryhmäkokoja ei kasvateta ja huolehditaan toimintatilojen terveellisyydestä. Palvelut pidetään riittävän joustavina asukkaiden tarpeiden muuttuessa. Kaupunki huolehtii myös erityistä tukea tarvitsevista lapsista ja nuorista. Toiseen asteen koulutuspaikka tarjotaan kaikille. Historiallisena koulukaupunkina kaikenikäiset opiskelijat kuuluvat täällä katukuvaan jatkossakin.

HYVINVOINTIKULTTUURI

Vihreässä Hämeenlinnassa aktiivisten asukkaiden kansalaistoiminta on kaupungin sydän: liikutaan, harrastetaan ja toimitaan järjestöissä, joiden toimintaan tuetaan. Päätöksenteko on avointa ja vuorovaikutteista. Julkisten palveluiden laatu on kunnia-asia ja niitä käytetään paljon. Riittävät hoivapalvelut turvataan koko ihmisen elämänkaaren ajaksi vauvaiästä vanhuuteen. Kulttuuripalvelut sekä liikunta- ja harrastusmahdollisuudet kuuluvat yhdenvertaisesti kaikille.

KAUPUNKIKEHITYS

Vihreään Hämeenlinnaan kuuluu tiiviin keskustan ohella hyvin hoidetut erilaiset asuinympäristöt toimivien joukkoliikenneyhteyksien päässä. Kaupunkikeskustassa liikutaan ensi sijassa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja joukkoliikenteen ehdoilla. Tarvittavat pysäköintiratkaisut on sijoitettu ydinkeskustan reunoille. Keskustan kaupallinen ydin ulottuu rautatieaseman ympäristöstä Goodmaniin. Keskustan määrätietoisesti kasvatettu asukasluku ja hyvät joukkoliikenneyhteydet asuinalueilta ja kylistä luovat kysyntää palveluille. Kaavoituksessa pidetään huolta myös edullisten vuokra-asuntojen riittävyydestä.

YMPÄRISTÖ

Vihreä Hämeenlinna on hiilineutraali kunta, jonka päätöksenteossa ympäristöarvot ovat aina mukana. Hämeenlinnassa pidetään huolta vesistöjen tilasta ja luonnon monimuotoisuudesta metsissä ja soilla. Arvokkaina luonto- ja kulttuuriympäristöinä Aulanko, Ahvenisto ja Evo ovat paitsi kaupungin käyntikortteja myös asukkaiden virkistys-, liikunta- ja pysähtymispaikkoja. Kaupunki edistää elinkeinojen ekologista kestävyyttä, kiertotaloutta ja kierrätyspalvelujen kehittämistä.

KOULUTUS JA KASVATUS – MAHDOLLISTAVAT OPPIMISEN JA KEHITYKSEN

• Pidetään ryhmäkoot ennallaan ja päivähoitoon pääsy mutkattomana
  • Mahdollistetaan terveet oppimistilat, koulurauha ja opettajien osaamisen kehittäminen kaikilla koulutustasoilla
  • Toteutetaan sukupuolten tasa-arvo kaikessa kasvatuksessa ja koulutuksessa