Hämeenlinnan vihreät ry hoitaa vihreää paikallistoimintaa Hämeenlinnassa. Yhdistyksen vastuuhenkilöt löydät tästä!

Puheenjohtaja: Merja Saarinen

Tutkija, MMM

Olen Vihreiden pitkäaikainen jäsen ja edellisistä kuntavaaleista lähtien myös aktiivisemmin mukana toiminnassa. Kunnallisissa luottamustoimissa olen ympäristö- ja rakennuslautakunnan varajäsenenä.

Politiikassa minulle tärkeitä asioita ovat ekologisesti kestävän yhteiskunnan ja elämäntavan, ihmisten hyvinvoinnin, tasa-arvoisuuden ja yhtäläisten mahdollisuuksien edistäminen. Politiikan osa-alueista kiinnostavat varsinkin luonnonvara-, elinkeino- ja talouspolitiikka, mutta myös mm. koulutus- ja liikennepolitiikka. Myös työni luonnonvarakeskuksen tutkijana ja tutkimus- ja kehityshankkeiden vetäjänä liittyy kestävyyskysymyksiin.

Perheeseeni kuuluu mies, kaksi kouluikäistä tytärtä, kolme opiskelemassa olevaa nuorta aikuista, kaksi kissaa ja koira. Politiikan lisäksi pidän tavallisesta perhe-elämästä, lasten kanssa touhuilusta ja jutustelusta, metsään menemisestä, puutarhahommista ja lukemisesta.

merja.saarinen(at)luke.fi

Varapuheenjohtaja: Annele Saikkala

Kääntäjä, lakimies

Olen vihreä, koska en muuta voi. Vihreät ajavat näet tärkeitä asioita kuten kestävää ja tervettä maailmaa sekä meille että lapsillemme, oikeudenmukaista ja tasa-arvoista yhteiskuntaa, suvaitsevaisuutta.

Olen niin ikään pyöräilevä perheenäiti, parantumaton maailmanparantaja ja lempeä duracell-feministi. Harrastuksiani ovat kielet ja kirjoittaminen, ulkoilu sekä luomu-kevyt-hyla-light-fairtrade-kasvisruokien kokkaaminen. (Viimeksi mainittuun tehoteinini suhtautuu ajoittain varauksellisesti.)

Koulutukseltani olen juristi, mutta olen työskennellyt pääasiassa kääntäjänä. Palasin pari vuotta sitten perheineni Suomeen parin vuosikymmenen ulkomaankeikalta, koska halusin aloittaa uusia projekteja kotikentällä. Nyt teen käännöksiä ja pidän pientä, ekohenkistä B&B:tä. Ja tietty osallistun aktiivisesti aina sydäntäni lähellä olleeseen vapaaehtoistoimintaan.

asaikkala(at)hotmail.com

Jäsen- ja talousvastaava: Esa Kilpi

IT-alan ammatinharjoittaja, dipl. ins

Vihreiden tappio vuoden 2011 eduskuntavaaleissa jäi kaivelemaan enemmän tai vähemmän piilovihreää äänestäjää. Liityin Vihreään liittoon ja päätin seuraavissa vaaleissa tehdä asian eteen muutakin kuin äänestää. Vuoden 2015 vaalien alla liityin Eero Yrjö-Koskisen kampanjan tukiryhmään ja sitä kautta ajauduin puolivahingossa myös Hämeenlinnan Vihreiden aktiivijoukkoon.

Kiinnostukseni ympäristöpolitiikkaan juontaa pitkäaikaisesta retkeilyharrastuksestani, jossa olen päässyt läheltä toteamaan suomalaisen talousmetsän surkean tilan. Metsiensuojelu ja metsäpolitiikka ovatkin edelleen erityisen lähellä sydäntäni, vaikka kiinnostuksen kohteet ovat jatkuvasti lisääntyneet ja kattavat nyt myös ilmasto- ja energiapolitiiikan. Olen hyvin kiinnostunut myös talouspolitiikasta. Kannatan perustuloa ja kohtuutalouteen ja tulo- ja varallisuuserojen kaventamiseen tähtäävää politiikkaa.

Harrastan liikuntaa, erityisesti vaellusta ja retkipyöräilyä, sekä kieltenopiskelua ja kirjallisuutta.

esa.kilpi(at)pp1.inet.fi

Hallituksen jäsen: Sonja Pärnänen

Opiskelija

Olen Hämeenlinnassa syntynyt agrologiopiskelija (AMK). Minulle tärkeitä asioita ovat ilmaston- ja luonnonsuojelu, kestävä kehitys ja tasa-arvo.

Lähdin mukaan Vihreisiin, koska luonnonläheiset arvot ovat minulle läheisiä. Haluan olla mukana vaikuttamassa.

ssonja.ppp(at)gmail.com

Hallituksen jäsen: Marjo Väre

Lähihoitaja

Valmistuin lähihoitajaksi keväällä 2014. Työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana. Ennen nykyistä ammattia työskentelin vuosia hotelli- ja ravintola-alalla tehden viimeiset vuodet esimiestehtäviä aula- ja toimistopalveluiden parissa.

Politiikasta kiinnostuin taannoin Espoossa asuessani vuoden 2008 kunnallisvaalien alla. Olen siitä saakka ollut enemmän tai vähemmän järjestön toiminnassa mukana. Hämeenlinaan muutin uudestaan 2010. Tätä ennen ehdin asua sekä Tampereella että Espoossa yhteensä noin  neljä vuotta.

Olen kiinnostunut ajamaan niiden asioita, jotka eivät itse saa ääntään kuuluviin. Tähän joukkoon lukeutuvat niin lapsiperheet, ikäihmiset kuin kehitysvammaiset.

marjo.vare(at)gmail.com

Hallituksen jäsen: Kristiina Yli-Kovero

Toimittaja, eläkkeellä

Muutin Helsingistä Hämeenlinnan keskustaan kesällä 2015 ja liityin puolueen jäseneksi vasta täällä. Vihreä olen tosin ollut jo 1980-luvulta alkaen ja minulle vihreys on etenkin ympäristön ja luonnon puolustamista.

Tein työurani Helsingin Sanomissa, pisimpään lehden taloustoimituksessa. Talous- ja energia-asiat kiinnostavat minua edelleen. Mielestäni Hämeenlinnasta voitaisiin kehittää kaupungin omilla päätöksillä vihreän, uusiutuvan energian huippukäyttäjä ja -kehittäjä. Aurinko ja tuuli on jo valjastettu, kuka löytäisi seuraavan tavan valjastaa energiaa?

Yhteiskunnalla ja meillä kaikilla on vastuu pitää huolta tulevaisuudesta eli lapsista, mutta kuitenkin  unohtamatta niitä, jotka ovat tämän yhteiskunnan rakentaneet.

Perheessämme on kolme jo aikuista lasta. Kuljen mielelläni metsässä sienessä ja marjassa sekä hoidan puutarhaa kesämökkikunnassa Janakkalassa. Ilman kirjoja elämä olisi kovin tyhjää.

kristiina.ylikovero(at)gmail.com

Yhdistyksen viestintävastaava: Mirva Harju

Yhdistyksen viestintäasiat ovat vastuullani. Ainakin silloin, kun en ole hortoilemassa vuohenputkien, mesiangervojen ja apiloiden perässä.

mirva.m.harju(at)gmail.com

facebook_vihreat100029-green-jelly-icon-social-media-logos-twitter-logo-square