Eduskuntavaalit 2015

Eduskuntavaalit järjestetään seuraavan kerran Suomessa sunnuntaina 19.4.2015. Ennakkoäänestys on kotimaassa 8.-14.4.2015 ja ulkomailla 8.-11.4.2015.

Vaaleissa valitaan 200 kansanedustajaa ja siinä saavat äänestää kaikki äänioikeutetut, eli viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta täyttäneet Suomen kansalaiset.

Kysyttävää vaaleista Hämeenlinnan Vihreiltä? kysymys

Klikkaa kysymysmerkkiä.

Hämeen piiri lähtee vaaleihin täydellä 14 ehdokkaan listalla!

Mikko Haapala

Eräopas

Lahti

Olen kahden kouluikäsen lapsen isä ja eräopas, joka suorittaa kalastusoppaan ammattitutkintoa ja toimii sivutoimisesti yrittäjänä.

Olen elämysatkailun asiantuntija, joka on veistänyt veneen, rakentanut huussin, pystyttänyt hirsimökin ja elättänyt itsensä ja perheensä yli 20 vuotta matkailun ohjelmapalveluja tuottaen, toteuttaen sekä kehittäen ja opettaen. Olen työskennellyt Keski-Suomessa, Pohjois-Karjalassa, Pohjois-Pirkanmaalla ja nyt olen asettunut Päijät-Hämeeseen Lahteen.

Matkan varrella minulle on kertynyt vankka kokemus ja näkemys pienyrittäjyyden haasteista, perusturvan puutteista sekä matkailuelinkeinon kehittämisestä. Olen perustulon vankkumaton kannattaja ja mielestäni sekä perusturva- että verojärjestelmämme kaipaisivat perusteellista remonttia.

Minulle on tärkeää myös sosiaalinen oikeudenmukaisuus sekä yhdenvertainen ja tasapuolinen kohtelu riippumatta sukupuolesta, uskonnosta, etnisestä taustasta, yhteiskunnallisesta asemasta tai sukupuolisesta suuntautumisesta. Tämä luonnollisesti tarkoittaa myös miesten tasapuolista, tasa-arvoista sekä yhdenvertaista kohtelua.some-twitter

Teppo Heiskanen

Yrittäjä

50v.

Hämeenlinna

Olen yrittäjä, perheenisä ja poliitikko Hämeestä. Kuulun vihreisiin, koska meillä on vain tämä yksi planeetta ja sen asukkaiden tulevaisuus on yhteinen. Vihreät on minulle yleispuolue, jolla on sosiaaliliberaali arvopohja.

Politiikassa paneudun työn luonteen muutokseen, pienyrittäjien asiaan, koulutukseen ja innovaatioon. ulko- ja turvallisuuspoliittisiin haasteisiin lähellä ja kaukana, hyvinvointivaltion tulevaisuuteen sekä tasa-arvoisen yhteiskunnan peruskysymyksiin.

Ympäristö ja ilmastonmuutoksen haaste läpäisevät kaikki muut politiikan alueet. Itämeren tila on veneilijälle ihan henkilökohtainenkin asia.

Olen yrittäjä: firmani tarjoaa kansainvälisiä projektinhallintapalveluita. Minulla on teologian maisterin tutkinto ja syksystä 2014 alkaen olen ollut liiketalouden aikuisopiskelija Hämeen ammattikorkeakoulussa.

Muutin Hämeenlinnaan vuonna 2011 vaimoni ja kahden kouluikäisen lapsen kanssa. Lapsuuden kesät vietin Hattulan Takajärven rannalla, äidinäidin punaisen torpan maisemissa. Ennen Hämeeseen muuttoa asuimme kahdeksan vuotta ulkomailla, Tanskassa ja Liettuassa.

Varsinaisen päivätyön lisäksi kirjoitan matkaoppaita. Kesäisin purjehdimme vihreällä klassikkoveneellämme. Muita harrastuksia ovat sukeltaminen, dekkarit, viinit ja ruoanlaitto.

Ihanteeni on avoin ja kansainvälinen Suomi, jossa puhutaan kahta kotimaista ja montaa muuta kieltä, jossa on tilaa kaikenlaisille ihmisille ja uusille ajatuksille ja jossa kannattaa opiskella ja tehdä työtä, myös uusin tavoin.

Sari Jokinen

Opettaja, KM

40v.

Riihimäki

Olen 40-vuotias neljän lapsen äiti. Vanhin lapseni on 12v, kaksoset 10v ja pienin lapsi 5v. Perheeseeni kuuluu myös rakas mieheni ja lasteni isä, joka onneksi nauttii kotona lasten kanssa olosta, mikä mahdollistaa minun toimimiseni politiikassa. Koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri. Työskentelen luokanopettajana Riihimäellä Pohjolanrinteen koululla ja Pohjoisella koululla.

Olen Riihimäen kaupunginvaltuuston toinen varapuheenjohtaja ja Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana. Edellisiltä valtuustokausilta minulla on kokemusta ympäristölautakunnasta ja kaupunginhallituksesta.

Olen kiinnostunut erityisesti lapsiperheiden hyvinvoinnista ja kouluasioista. Allekirjoitan täysin Vihreiden lausuman: ”Maailman paras koulu ei synny säästämällä.” Haluan olla mukana kehittämässä suomalaista koulua maailman parhaaksi. Maailman parhaat opettajat ovat suomalaisen peruskoulun sydän.

Aktiivinen, asiantunteva ja aurinkoinen persoona, kulttuurimyönteinen ihminen, jolle erityisesti teatteri on lähellä sydäntä. Olen ollut aikoinaan vuosikausia aktiivinen nuorisoteatterilainen. Nykyään harrastan teatteria lähinnä katsojana. Muita harrastuksiani ovat perheen kanssa yhdessä oleminen, luonnossa liikkuminen marjastaen ja sienestäen sekä muuten vaan lenkkeillen. Lisäksi jos aika antaa myöden harrastan judoa, tankotanssia, kielten opiskelua, käsitöitä, leipomista ja lukemista.some-twitter

hame_kilpinen_kariKari Kilpinen

Tietotekniikan lehtori, FT

59v.

Asikkala

Olen tietotekniikan lehtori ja asun lähes satavuotiaassa maalaistalossa, jonka remontoin muutama vuosi sitten. Hoidan tilaan liittyviä metsiä. Liityin vihreisiin, koska haluan puolustaa avointa ja suvaitsevaista yhteiskuntaa ja puolustaa luontoarvoja ja luontoon soveltuvaa rakentamista. Olen Asikkalan vihreiden puheenjohtaja ja varavaltuutettu Asikkalassa.

Taloudessa on viime vuosina tehty aivan vääriä ratkaisuja. Erityisesti energiapolitiikassa on ajettu keskitettyä tuotantoa, mistä ydinvoimaloiden rakentaminen on esimerkkinä. Pääomat on sidottu pitkäksi aikaa hankkeisiin, jotka eivät tuota mitään vuosikausiin. Kansainväliset laskelmat ovat osoittaneet, että ydinvoima ei ole enää halpaa. Sen sijaan edistykselliset maat ovat investoineet uusiutuviin ja hajautettuihin energiantuotantoihin. Itse käytän maalämpöä, puita ja otan pian käyttöön myös aurinkopaneelit.

Taloudessa vallitseva uusliberalistinen politiikka ei ole osoittautunut hyväksi. Vuonna 2008 USA:sta lähtenyt finanssikriisi alkoi kun suuret kansainväliset rahoitusfirmat aiheuttivat asuntojen ”hintakuplan”. Parhaiten taloushistoriassa ovat pärjänneet taloudet, joissa valtiovalta määrittää talouden suuntaviivat viisaasti ja puuttuu markkinoihin vain, jos markkinat vääristyvät.

Koulutus on ollut Suomen vahvuuksia. On aivan ymmärrettävää, että julkisen talouden sopeutuksessa koulutuskin on ollut osa sitä. Koulutuksesta on jo säästetty valtavasti, mutta nyt lisäsäästöt uhkaavat koulutuksen tasoa merkittävästi. Olen toiminut kaupan- ja kulttuurinopettajien liiton toiminnassa. Olen liiton valtuuskunnan ja piiritoimikunnan jäsen sekä Päijät-Hämeen yhdistyksen varapuheenjohtaja. Olen myös luottamusmies koulutuskonsernissa.

Olen huolissani suomalaisesta rakentamisesta. Koska itse asun vanhassa hirsisessä rakennuksessa, tiedän miten terveellinen se on asuinpaikkana. Nykyään kiire rakentaminen sekä väärät rakennusmateriaalit ja –tavat aiheuttavat suuret terveysriskit. Rakennukset tuskin ehtivät valmistua kun jo niissä on homevauriot. Lisäksi kaavoituksella pilataan maisemat, kun ei oteta rakennusten luonto- ja kulttuuriarvoja huomioon.

Harrastan urheilua; jalkapalloa, salibandya ja hiihtoa. Olen ollut yli 30 vuotta lahtelaisen jalkapalloseura Peli-Veikkojen puheenjohtaja. Sienestys ja marjastus ovat intohimojani. Liikunta ja ravinto ovat terveellisen elämän perusta. Olen eettisistä syistä kasvissyöjä ja uskon vähemmän prosessoituun ja vähän lisäaineita sisältävään ravintoon terveyden perustana.

Olen Asikkalan reservinupseerien hallituksen jäsen ja haluan toimia uskottavan maanpuolustuksen puolesta. Nykyinen järjestelmä on parempi kuin sotilasliitto Naton jäsenyys.

Musiikkia harrastan lahtelaisessa harrastelijayhtyeessä. Olen sanoittanut useita musiikkikappaleita.

Auli Laine

Toimintaterapeutti, pientilallinen

47v.

Hausjärvi

Olen 47-vuotias toimintaterapeutti, työhöni kuuluu mm. kotikäynnit vammaispalveluihin liittyen. Aiemmin toimin 7 vuotta päätoimisena yrittäjänä. Asun Hausjärven Ryttylässä pientilalla 12 v. lapsen ja puolison kanssa, perheeseen kuuluu lisäksi kaksi jo kotoa muuttanutta lasta. Harrastuksiani ovat mm. uinti, jooga, harrastajateatteri sekä keikoilla, elokuvissa ja teatterissa käyminen.

Olen Hausjärven toisen kauden kunnanvaltuutettu sekä Hämeen vihreiden ja Riihimäen vihreiden hallituksessa. Olen mukana toista kertaa eduskuntavaaleissa ennen kaikkea siksi, että päätöksentekoon tarvitaan uudenlaista kulttuuria ja avoimuutta. Haluan Suomesta tasa-arvoisen ihmisen varallisuudesta, asuinpaikasta, etnisestä taustasta, toimintakyvystä, perhemuodosta, uskonnollisesta vakaumuksesta tai uskonnottomuudesta riippumatta. ”Vanhat” puolueet toimivat nykyään kuin yritykset, tarkoituksena tuottaa voittoa omille tukijoukoille. Päätöksenteosta on tullut nokittelua, jolloin yhteisen hyvän edistäminen ja yhteistyö onkin toissijaista. Lisäksi olisi selkeää ilmoittaa millä varoilla, kenen joukoissa oikeasti politiikka tehdään.  Sponsorilaput esille! Itse en kerää vaalikampanjaani ulkopuolista rahoitusta koska kiitollisuudenvelassa tehdyt päätökset eivät ole riippumattomia.

Pyrin pitämään ääntä vähemmistöjen puolesta (mm.sote-ratkaisut, perustulo, uskonnottomien oikeudet, esteetön yhteiskunta), muistuttamaan ympäristöstä huolehtimisen tärkeydestä (pohjavesien suojelu, lähimetsät, kaavoitus) sekä päätöksenteon avoimuudesta. Perustulo on saatava ainakin kokeiluun tuloloukkujen ja byrokratian vähentämiseksi. Kaivoslaki ja siihen liittyen maa-aineslaki on myös uudistettava pohjavesiemme suojelemiseksi. Ns. jumalanpilkkapykälä on poistettava rikoslaista ja aseistakieltäytyjien passittaminen vankilaan lopetettava.

Tule mukaan keskustelemaan Aktiivi Auli Laine -sivulleni Facebookiin!

Elli Latva-Hakuni

Opiskelija

25v.

Lahti

Olen ympäristöekologian opiskelija Helsingin yliopistossa. Opiskelujen ohessa toimin Helsingin yliopiston oppilaskunnan edustajistossa, Lahden seurakuntayhtymän kirkkovaltuustossa ja Lahden Vihreiden Nuorten puheenjohtajana. Aikaisemmin olen toiminut useissa kansalaisjärjestöissä, kuten opiskelijajärjestöissä ja Lahden Setassa.

Politiikasta olen löytänyt oman keinoni vaikuttaa tärkeiksi kokemiini asioihin. Valitsin Vihreät, koska puolueessa tehdään töitä tasa-arvon ja ympäristön eteen ja eriarvoisuuden poistamiseksi – niin Suomessa kuin globaalistikin.

Olen tehnyt vapaaehtoistyötä etenkin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen parissa. Kuulun itsekin seksuaalivähemmistöön ja oman kokemuksen, työn ja kohtaamisten kautta yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat nousseet oman politiikan teon keskiöön. Feministinä uskon kaikkein sukupuolten tasa-arvon parantavan yhteiskunnan hyvinvointia ja onnellisuutta.

Puhun yhdenvertaisuudesta, vähemmistöjen oikeuksista, opiskelijan oikeudesta kunnolliseen koulutukseen ja toimeentuloon sekä mielenterveyspalveluista. Mielenterveyspalveluista ei ole varaa enää leikata, vaan palveluja tulee kehittää. Mielenterveys ja psykososiaalinen hyvinvointi ovat merkittävässä roolissa kavennettaessa tulo-, hyvinvointi- ja terveyseroja

Mari Monto

(sit.) Diplomi-insinööri

47v.

Hattula

Olen Mari Katriina Monto, hattulalainen diplomi-insinööri, kunnan ensimmäinen Vihreä kunnanvaltuutettu sekä Hattulan Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja.

Olen myös äiti, vaimo, wannabe-”maanviljelijä-pientilallinen”, eläinsuojelija, hevosharrastaja, kissanystävä, yleishäärä monenlaisissa kuppikunnissa ja yhteisöissä ja kovasti innostunut kaikesta

Ikuinen idealisti on vuosien myötä oppinut myös realistiksi – onneksi kuitenkaan pahasti kyynistymättä! Tekninen koulutus, monipuolinen työ- ja elämänkokemus ja usko vaikuttamismahdollisuuksiin sekä pienemmässä että myös isommassa mittakaavassa ajaa yrittämään pienten askelten politiikalla eteenpäin.

Pyrin omassa toiminnassani samaan, mitä muilta odotan, avainsanana on vastuunkanto.

Aleksi Mäntylä

Ympäristöasiantuntija

35v.

Lahti

Olen 6-vuotiaiden kaksospoikien isä Lahdesta. Olen tällä hetkellä Lahden Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja sekä Oppilastalo Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Toimin myös Hämeen Vihreät ry:n toiminnanjohtaja sekä Punnitse&Säästä kauppiaana. Minulle läheisiä aiheita ovat erityisesti energia- ja ilmastopolitiikka, lapsiperheiden arki sekä pienyrittäjien asema.

Energiapolitiikassa Suomi kulkee väärään suuntaan. Maailmalla uusiutuva energia on huimaa vauhtia kasvava sektori, jossa uusia markkinoita avautuu koko ajan. Panostaminen kotimaiseen uusiutuvaan energiaan luo työpaikkoja, yrityksiä, innovaatioita ja uutta vientiä.

Yrittäjyydessä tulee panostaa enemmän mikroyrittäjiin. Meillä on liikaa lainsäädäntöä ja byrokratiaa, joka on tehty suuryritysten ehdoilla. Kansantaloudellemme pienet yritykset ovat äärimmäisen tärkeitä, eikä niitä voi kohdella samalla tavalla kuin suuryrityksiä.

Lapsiperheiden arkea tulee helpottaa. Jokaiselle lapselle pitää pystyä takaamaan vakaa ja turvallinen lapsuus, riippumatta perheen käytettävissä olevista tuloista. Yhtenä vastauksena näen perustulon, joka on noin 560 euron suuruinen varma tulo jokaiselle 18 vuotta täyttäneelle. Tämä luo perheille vakaan perusturvan ja leikkaa merkittävästi nykyistä byrokratiaa. Perustulo ratkaisee lapsiperheiden lisäksi toki monta muutankin ongelmaa – kuten työllistymiseen liittyvät tukiloukut. Perustulo turvaa myös aloittelevan yrittäjän toimeentuloa.

Kirsi Ojansuu-Kaunisto

Ex-kansanedustaja, emäntä

Hämeenlinna

”Konkari valmiina vastuuseen”. Se olen minä.

Kolmen nuoren äitinä (s.1988, 1991 ja 1995), luokanopettajana (1990-99), kansanedustajana (1999-2011), maatilan emäntänä ja nyt papiksi opiskelevana keski-ikäisenä, olen rohkea vastuunkantaja. Elämä on ollut monipuolista, kasvattavaa ja haastavaa.

Tässä vaikeassa ja vaativassa yhteiskunnallisessa tilanteessa tällä kaikella elämänkokemuksella ja konkaripolitiikon tietotaidoilla olisi käyttöä.
Tiedän, mitä on vaikeiden päätösten teko, ympäristön paine ja vaativat neuvottelut. En pelkää niitä.
Uskallan esittää perustellut näkemykseni ja arvovalintani tilanteessa, jossa olen alakynnessä eikä enemmistö ole puolellani.

Taistelen loppuun asti arvojeni puolesta. Olen kuitenkin hyvä kuuntelemaan ja neuvottelutilanteessa kykenen kompromissien etsimiseen, kun on löydettävä konsensus tukalassa paikassa. Mutta en tee sitä oman asemani pönkittämiseksi vaan yhteisen hyvän edessä, kun muu ei enää auta. En pakene vastuuta ja vaikeita tilanteita.

Vaaliteemojani:

• Oikeudenmukainen talouspolitiikka takaa yhteiskuntarauhan, siksi tuloerot eivät saa kasvaa.
  • Velka ei saa kaataa venettä, on saatava tasapaino.
  • Armollista pakolaispolitiikkaa.
  • Koulutus ja kulttuuri ovat elämän peruspilareita.
  • Sivistynyt yhteiskunta pitää huolen kaikista.
  • Uusiutuva , kotimainen energia on vastuullista tulevaisuutta.
  • Perusterveydenhuolto ja sen toimivuus on oleellisin sote-uudistuksessa. Mielenterveyspalvelut lähelle ihmisiä

Riina Puusaari

kaavasuunnittelija, ympäristöteknologian insinööri

32v.

Lahti

Olen yksinelävä, vihreä liberaali Lahdesta. Olen ollut vuodesta 2013 alkaen Lahden vihreiden hallituksen jäsen ja vuodesta 2014 alkaen olen toiminut myös vihreiden Hämeen piirin varapuheenjohtajana. Tällä hetkellä teen määräaikaisena töitä Nastolan kunnalla, jossa laadin asemakaavoja ja teen muita kaavoitukseen liittyviä tehtäviä.

Asumista tulee tiivistää vahvemmin kaupunkiseuduilla, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Olen kuitenkin huolissani taajamien ulkopuolisista alueista ja eri alueiden eriarvoistumisesta Suomessa. Kyläasumista tulee kehittää nykyisestä, jotta maaseudulla voidaan jatkossakin asua ja tehdä töitä.

Mielestäni ihmisillä tulee olla vaihtoehtoisia tapoja elää ilman turhaa yhteiskunnan lokerointia. Siksi kannatan tasa-arvoista avioliittolakia, valtion ja kirkkojen erityissuhteen purkamista sekä eutanasian laillistamista. Yksinelävien asemaa tulee parantaa yhdenvertaistamalla lainsäädäntöä, joka nykyisin kohtelee yksin asuvia epätasa-arvoisesti yhdessä asuviin verrattuna.

Liberaalina kannatan myös alkoholi- ja huumepolitiikan uudistamista. Alkoholiverotusta on laskettava, etenkin panimotuotteiden ja mietojen viinien osalta. Pienpanimoille tulee sallia mahdollisuus myydä tuotteitaan tuotantotilojen yhteydessä sijaitsevasta myymälästä ja alkoholijuomien ulosmyynti ravintoloista tulee sallia alkoholin vähittäismyyntiaikojen mukaisesti. Huumepolitiikassa tulee luopua huumeiden käytön ja omaan käyttöön tapahtuvan hallussapidon rikosoikeudellisesta rangaistavuudesta. Lisäksi kannabiksen kasvattaminen omaan käyttöön tulee sallia.some-twitter

hame_rautamaki_eevaEeva Rautamäki

53v.

Lahti

Tässä esittäytyy ehdokas-Eeva Lahesta. Taidan olla jo juurtunut Hämeeseen, vaikka synnyinpaikkani on Maaninka. Kuopion keskussairaalassa päästin ensi parkaisuni lokakuussa 1961. Myöhemmin muutimme Nastolan, Porvoon ja Lahden kautta jälleen Nastolaan. Opiskelujen takia asuin runsaat kolme vuotta Ruotsissa ja valmistuin siellä ekonomiksi vuonna 1984. Lahtelainen olen ollut jo 25 vuotta, perheeseeni kuluu yrittäjänä toimiva avomies sekä kaksi opiskelevaa nuorta aikuista (poika 22 v. ja 20-vuotias tytär). Minun työuraani kuuluu vakuutus- ja pankkialaa, tällä hetkellä olen lomautettu työstäni teknologiayrityksen taloushallinnossa.

Vihreiden toiminnassa olen ollut mukana kuusi vuotta. Nyt olen Lahden Vihreiden varapuheenjohtaja ja hallituksen jäsen sekä varajäsen Hämeen Vihreiden hallituksessa.

Harrastuksiani ovat liikunta monessa muodossa (jumppa, jooga, pilates, pyöräily) ja lukeminen. Ranskan opiskelua jatkan vielä jossain vaiheessa, kieli ja maa ovat lumonneet minut.

Minulle tärkeitä vaaliteemoja ovat: eriarvoisuuden vähentäminen ja tasa-arvo, luonto ja ympäristö sekä työelämän haasteet (erityisesti työssäjaksaminen).

Vaaleihin lähden sloganilla: Luonnollisesti vihreäsome-twitter

Mirka Soinikoski

Erikoislääkäri, sijaisäiti

39v.

Hämeenlinna

Olen 39-vuotias anestesialääkäri, sijaisäiti ja vihreä kuntavaikuttaja. Asun perheeni kanssa Hämeenlinnassa ja työskentelen Kanta-Hämeen keskussairaalassa. Aiemmat luottamustoimeni ovat olleet ammatillisissa yhdistyksissä. Toimin Hämeenlinnan Vihreiden 1. varavaltuutettuna sekä lasten ja nuorten lautakunnan jäsenenä kaudella 2013-2016.

Tasa-arvoiset palvelut, lapsen oikeudet ja reilu talous. Minulle tärkeitä teemoja ovat lapsen oikeudet ja asema yhteiskunnassamme, rajallisten resurssien kustannustehokas käyttö sekä ihmisten oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu.

Jokaisella lapsella on oikeus hyvään elämään ja turvalliseen arkeen. Sosiaali- ja terveydenhuollon riittävät resurssit on turvattava, ja peruspalveluiden on pysyttävä lähellä. Syrjäytymiseen pitää puuttua joka tasolla, ja ongelmien kasaantuessa yhteiskunnan turvaverkon pitää toimia. Hallintohimmeleitä ja byrokratiaa on purettava. Päätösten tekoon on saatava ekologista, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä.some-twitter

Kari Tiilikkala

Professori

60v.

Jokioinen

Kari – maaseudun kasvatti

Olen isä, vaari ja tietysti aviopuoliso. Lapsuus ja nuoruus menivät pesäpalloa pelaten Toholammilla Opiskeluvaiheen jälkeen koti on ollut Vaulammin kylässä Jokioisilla jo yli kolmekymmentä vuotta.

Vuodesta 1978 alkaen olen ollut tutkijana ja monissa eri tehtävässä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksessa. Uraani on kuulunut myös luottamusmiesvaihe sekä viisi vuotta työtä vastuualueen johtajana. Minulla on runsaasti kokemusta kansainvälisestä asiantuntijatyöstä Euroopassa ja sen ulkopuoleltakin.

Perusopinnot suoritin maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa. Väittelin Helsingin yliopistossa keväällä 1991 ilmastonmuutokseen liittyvistä asioista. Johtamisen erityisammattitutkinnon suoritin 2006.

Tällä hetkellä toimin professorina Luonnonvarakeskuksessa. Vastuullani on kasvinsuojeluun liittyvän tutkimuksen koordinointi. Omat hankkeeni liittyvät kasviperäisten aineiden käyttöön kemikaalien korvaajina sekä hyödyntämiseen kasvintuotannossa ja ympäristötekniikoissa. Biotalous, kiertotalous, ilmastonmuutoksen hillintä sekä niihin liittyvät teknologiat ovat osaamisalaani, joilla vaikutan talouden ja maaseudun kehittämiseen. Osa innovaatioistani on patentoitu ja siirtymässä käytännön liiketoiminnaksi.

Vuodesta 1993 alkaen olen toiminut myös sivutoimisena yrittäjänä KTP kasvintarkastuspalvelu Ay:ssä, joka toimii Toholammilla.

Työn ohella käytän paljon aikaa omaisteni hoitoon sekä liikuntaan, jolla varmistan oman jaksamiseni

Eero Yrjö-Koskinen

(sit.) Toiminnanjohtaja

Riihimäki

Olen Suomen suurimman ympäristöjärjestön toiminnanjohtaja. Sitä ennen toimin pitkään kansainvälisissä tehtävissä EU:n ja YK:n palveluksessa.

Olen naimisissa ja minulla on kaksi lasta. Toimin Riihimäen kaupunginvaltuutettuna 2009-2012 sekä tarkastuslautakunnan jäsenenä ja puheenjohtajana 2006-2009. Sen myötä julkisen talouden haasteet ovat minulle tuttuja.

Olin vihreiden ensimmäinen liittosihteeri puoluetta perustettaessa 1987-1988. Sen jälkeen olen toiminut kaikilla puolueen tasoilla (puoluehallituksessa, piirihallituksessa sekä paikallisyhdistyksen hallituksessa). Keväällä 2014 siirryin sitoutumattomaksi. Se on ollut eduksi kun tapaan eri puolueiden edustajia työssäni.

Kannatan kohtuutaloutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Taloutta tulee rakentaa ympäristön ehdoilla eikä toisin päin kuten tähän asti on tehty.

Mitä kohtuutalous merkitsisi käytännössä? Kotimaisen tuotannon, kuten lähi- ja luomuruuan suosimista, julkisen liikenteen ja vähäpäästöisten ajoneuvojen käytön tukemista sekä uusiutuvien energiamuotojen lisäämistä. Kotimaisten tuotteiden jalostusarvon parantamista, cleantech-alan läpimurtoa ja uusia työpaikkoja.

Kohtuutalouden ohella tulee huolehtia sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja varallisuuserojen kaventamisesta. Jos niistä joustetaan, samalla luovutaan hyvinvointivaltion puolustamisesta.

Väestön ikärakenne ja heikkenevä huoltosuhde on saatava takaisin tasapainoon. Huoltosuhdetta ei korjata ilman työperäisen maahanmuuton tuntuvaa lisäämistä.some-twitter

Kutsu ehdokas paneeliin tai muuhun tilaisuuteen! Laita viestiä: andrei.sergejeff@vihreat.fi